|
|
Az Antibiotikum terápia legfontosabb tudnivalói Fleming munkásságának köszönhetően ma már számtalan olyan betegség gyógyítható, amely a penicillin felfedezése előtt halálos kórnak számított. Baktérium okozta fertőzés esetén igen széles gyógyszer választék áll rendelkezésre. Nem árt azonban az óvatosság, mert ezek a gyógyszerek egyáltalán nem veszélytelenek. A szervezetben számos hasznos baktérium is él, (pl.: bélflóra) amelyek antibioticum hatására károsodnak. A túlzott antibiotikum szedés kedvez a gombák szervezetben való elszaporodásának. Antibiotikum szedésekor jó hatású a joghurt fogyasztása, mert segíti a károsodott bélflóra helyreállítását. Néhány fontos tudnivaló: - Az antibiotikumok csak a bakteriális fertőzésben hatásos gyógyszerek, a vírusfertőzésekben hatástalanok.
- Mindig a megfelelő antibiotikumot kell adni, amelyre az adott kórokozó érzékeny, és ennek eldöntése orvosi feladat.
- Soha ne kezdjünk önállóan antibiotikumot adni gyermekünknek.
- Az antibiotikumok csak a megfelelő adagban és megfelelő ideig alkalmazva hatásosak, ennek eldöntése orvosi kompetencia, az utasítás betartása pedig mindenkinek saját érdeke. Az előírásnál kisebb dózisban vagy rövidebb ideig való gyógyszerszedés esetén a kórokozók nem pusztulnak el, hanem „hozzászoknak” a gyógyszerhez, aminek következtében legközelebb ez az antibiotikum nem kellően hatásos vagy akár hatástalan is lehet.
- A vérben az állandó gyógyszerszint biztosítja a kórokozók hatékony elpusztítását, és ezt csak úgy tudjuk elérni, ha pontosan elosztva juttatjuk be a gyógyszert a szervezetbe, vagyis 2x-i adás esetén 12 óránként, 3x-i adás esetén 8 óránként stb., ezeket az időhatárokat lehetőleg tartsuk be.
- Amennyiben az orvos által elrendelt antibiotikumot gyermekünk nem tudja bevenni, vagy kihányja, minél előbb jelezzük az orvosnak, hogy váltani tudjon.
- Sajnos sok antibiotikum okoz túlérzékenységi reakciót, így bármilyen erre utaló tünet jelentkezésekor (hasmenés, bőrkiütés) a gyógyszer adását abba kell hagyni, és sürgősen jelenteni kell az orvosnak.
|
|
|
|
|
|